De presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten zijn boeiend. We hebben nooit eerder kandidaten gezien waar de meningen zo over verdeeld zijn. Nu, ongeveer een maand voor de verkiezingen kijk ik naar de kandidaten door de merkbril en is mijn voorspelling dat -wellicht tegen alle verwachtingen in- Donald Trump de nieuwe president van de Verenigde Staten zal worden.

Zes redenen waarom het merk Trump de sterkste is:

1. Nieuw, niet beter

Mensen zijn geïnteresseerd in nieuw, niet in dingen die beter zijn. Van de nieuwe iPhone 7 gaan de headlines over de nieuwe features en wordt er geklaagd over de vele dingen die slechts verbeterd zijn.  Zo is het ook in de politiek. Obama won in 2008 met de geweldige slogan “Change”. Hij beloofde een verandering van het oude Bush tijdperk naar iets nieuws. En Obama zelf was daar natuurlijk de manifestatie van.

Vandaag de dag vertegenwoordigt Trump alles wat nieuw is. Hij distantieert zich van het establishment en voert op een andere manier campagne. Clinton vertegenwoordigt een betere versie van het huidige politieke landschap. Het is dus net als in 2008, de “verandering” tegen het “establishment”.

2. Krachtige slogan

Trump heeft duidelijk de betere slogan. “Make America Great Again”. Het maakt niet uit of je een aanhanger van Trump of Clinton bent, maar het is moeilijk om tegen de slogan te zijn. Wie wil nu niet een ‘great America’? En natuurlijk helpt de knipoog naar de slogan van Reagan “Let’s Make America Great Again” daar stiekem ook bij.

Clinton heeft zwakke slogans. Ze begon met de zelf gecentreerde “Hillary for America” ​​en “I’m With Her” slogans. Deze werden gevolgd door de huidige slogan “Stronger Together”. Natuurlijk verliest Clinton geloofwaardigheid met deze slogan na alle schandalen over de gemengde belangen van de Clinton Foundation of het uitmaken van Trump supporters als “deplorables” en Bernie Sanders supporters als “Basement dwellers”.

3. De betere naam

Alle succesvolle merken beginnen met een goede naam: het fundament van marketing. De naam “Clinton” is natuurlijk een naam met veel bagage. Zeker in de context van politiek zullen mensen er verschillende percepties bij hebben en deze zijn moeilijk zijn te veranderen.

Natuurlijk heeft de naam Trump ook bagage en de nodige percepties. Deze zijn echter buiten de context van de politiek en dat werkt in Trump zijn voordeel.

4. Veel (gratis) PR en een grotere merkbetrokkenheid

Een rondje langs Google, een deep-dive in de vele comments op Facebook en Twitter en de gevestigde media maakt duidelijk dat Trump de leiding heeft in engagement. Zeker niet alles is positief, maar dat is ok. In veel opzichten helpt de gevestigde media Trump. Juist door de controversie rondom zijn standpunten en door de veelal negatieve pers zullen kiezers zich juist afvragen: “waarom wordt er zoveel negatief over Trump geschreven, is er dan niets te melden over Clinton?”. De betrokken kiezer zal gaan zoeken en een mening vormen.

5. Betalende fans

De Reuters “Trump scores with small money, lags with big donors” zegt voldoende. Trump aanhangers zijn niet de grote bedrijven of hedge funds, maar de gemiddelde Amerikaan bereid te investeren in het merk. Dit is cruciaal en waarin daar goed op wordt ingespeeld kan de steun in de komende weken verder worden versterkt. Deze fans hebben immers geïnvesteerd in het merk en zullen erover praten. Een aanbeveling blijft de meest effectieve vorm van marketing.

6. Heldere focus

Ieder sterk merk heeft focus. Fans moeten in staat zijn om te vertellen waar een merk voor staat en over gaat. De standpunten van Trump zijn helder en worden continu aangewakkerd in het (media-)debat. Clinton lijkt zich niet te focussen op één onderwerp, daarnaast zijn haar onderwerpen niet controversioneel waardoor het minder debat aanwakkert. Hierdoor komen andere (ongewenste) zaken als de Clinton Foundation belangenverstrengeling juist weer meer in de aandacht.

Op weg naar 2020

Ongeacht de uitkomst van de verkiezingen op 8 november maken we iets unieks mee. Wellicht gaat de uitkomst een nog grotere veranderingen in gang zetten en kunnen we in 2020 een independent presidentskandidaat zien!

 

Dit artikel is gepubliceerd in Adformatie