Trots! The Only Book You Will Ever Need on Branding is nu als paperback verkrijgbaar in de boekenwinkels in Engeland. Tevens wereldwijd als ebook via Amazon en vanaf 28 december in de boekenwinkels in India.
Het boek is daarnaast verkozen tot het Non-Fiction Book of the Month December. Dit hadden wij nooit verwacht… die titel met een boek over merken!
Van idee naar boek
Sinds het starten van mijn blog TheBrandBite in 2009 heb ik altijd de ambitie gehad om een boek te schrijven over de branding, maar dan wel op een heldere no-nonsense manier. Tijdens mijn coaching sessies met internationale startups bij het global accelerator programma AppCampus in Finland merkte ik dat mijn visuele aanpak en concepten werkten. Ik was ervan overtuigd dat ik genoeg materiaal had voor een nieuw type boek over merken en begon te schrijven.
In maart 2013 belde ik mijn ex-Nokia collega Liisa Puolakka met de vraag of we dit samen zouden kunnen doen. Het idee was om het boek in de zomermaanden af te ronden. Dat maakte we niet waar … de ambitie om echt een no-nonsense boek over merken te schrijven bleek toch wat lastiger. De mentale test voor elke pagina was dat wanneer iemand met een bedrijf, of het nu een café eigenaar een tech start-up of een multi-national is, onmiddellijk dit boek zou kunnen gebruiken. Dus zonder de noodzaak voor een diploma in marketing en branding! We checkten steeds weer of we echt gericht waren op het vertellen HOE dingen te doen en ons juist niet te richten op het WAAROM en de wetenschappelijke theorieën van branding.
Publicaties in Finland en Nederland
In november 2013 was het boek klaar! Onze eerste reviewers gaven waardevolle feedback die we gebruikt hebben om een aantal van onze boodschappen en afbeeldingen aan te scherpen. We hebben echter geen fundamentele veranderingen gemaakt, niet omdat er niets werd voorgesteld, maar omdat we het hele boek al vanuit alle hoeken hadden bekeken. We waren overtuigd.
Ons oorspronkelijke plan was self-publishing via Amazon CreateSpace. Dit veranderde toen we in december 2013 met Suomen Liikekirjat, een uitgever in Finland in aanraking kwamen (ik woonde toen nog in Finland). Ondernemerschap in Finland was erg snel gegroeid, maar er was geen boek om deze bedrijven te ondersteunen in het bouwen van een merk. De uitgever zag onmiddellijk de waarde om door middel van het boek de technisch product mentaliteit van de ondernemers te veranderen in een meer van een branding & marketing mindset. Het boek kwam in Finland in april 2014 op de markt en wij waren super blij!
Als Nederlander was het een natuurlijke stap om een Nederlandse uitgever te benaderen. Helemaal leuk omdat ik er toen nog niet woonde. In april 2014 zochten we contact met uitgeverij Haystack. We hadden namelijk meteen een klik met de website van Haystack, het type boeken en de aanpak. Haystack had gelukkig ook een klik met het boek en 4 uur na het mailen van het manuscript kreeg ik een telefoontje van uitgever Geerhard Bolte met de boodschap “laten we het maar doen!”. Het boek bereikte op managementboek.nl positie 45 en was 25 dagen in de top 100. Lezers bekronen het boek met 5/5 sterren.
Naar de grote markten
Onze droom is altijd geweest om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Met een uitgever in Engeland is dat mogelijk. Hoewel we geen agent hadden (een must in Engeland om een boek te publiceren!) hebben we toch de Little, Brown Group benaderd. En… ook daar hadden we dezelfde ervaring als in Finland en Nederland… de uitgever vond het boek geweldig! Little, Brown Group is onderdeel van Hachette en zit dus overal, precies waar we naar op zoek waren.
Lovers and haters
Zoals met alles zijn er mensen die houden van wat je doet en de mensen die het niets vinden. Richt je op de lovers… Onze ervaring is dat ondernemers en CEO’s het boek echt geweldig vinden (lees de reviews) en juist corporate marketeers en merk consultants niet. De eerste groep houdt van de focus op het HOE, de laatste mist de details van het WAAROM – het boek voldoet dus precies aan de behoeften van de doelgroep!
De grote les
Voor mij is de grote les dat je een einddoel echt heel helder voor ogen moet hebben. Het uiteindelijke doel voor ons is altijd geweest om zo veel mogelijk mensen te bereiken. De weg daar naar toe is van groot belang. Onderschat je beginpunt daarbij niet. Onze Finse uitgever Hannu Palmu had vertrouwen in ons en het boek. Met dat vertrouwen hebben wij voortgebouwd met het fantastische team van Haystack. En met het succes in Nederland hebben wij vertrouwen opgedaan in Engeland… Zorg ervoor dat je ‘proof points’ langs je pad hebt die allemaal individuele successen zijn in het realiseren van je droom en geef niet op. Als het niet goed voelt, is het waarschijnlijk niet goed. Wijzig je richting en blijf vastbesloten om het beoogde einddoel te bereiken!
Het boek is nu wereldwijd beschikbaar als paperback en e-boek via Amazon (US, UK, DE) en … op 28 december start ook de verkoop in de boekhandel in India.
In Nederland is het boek natuurlijk verkrijgbaar via managementboek.nl.
Michiel
Recent Comments