Elk merk heeft een logo nodig. Je doel is om een herkenbaar, opzichzelfstaand logo te maken, dat alles vertegenwoordigt waar je merk voor staat.

Voor veel startende ondernemers wordt het belang van een goed logo helaas nog vaak onderschat. Dat is een gemiste kans, want mensen zijn allemaal visuele wezens. Wij nemen eerst vorm waar, dan kleur en ten slotte pas inhoud zoals bijvoorbeeld tekst.

Je merkt dit al bij kinderen van een jaar of drie. Ze kunnen vaak al rijdend ‘de auto’ van opa en oma herkennen en ze zien ‘dezelfde supermarkt’. Allemaal gebaseerd op de herkenbaarheid van een vorm en/of logo! Zo belangrijk is het dus.

Twee soorten logo’s

Er zijn twee soorten logo’s. Allereerst het logo dat eigenlijk niet meer of minder is dan een merknaam met een passend lettertype. Zo’n logo werkt natuurlijk perfect wanneer je een korte merknaam hebt. Denk aan de logo’s van Sony, IKEA en Levi’s.

Dan zijn er logo’s met zowel een symbool en de merknaam. Dit werkt vooral goed voor langere merknamen. Een symbool is makkelijk te herkennen, in tegenstelling tot een lange naam. Een bijkomend voordeel is dat het symbool de betekenis van de categorie van je merk kan benadrukken, zoals WhatsApp met de tekstballon, Snapchat met het spookje en Instagram met het fototoestel.

Merknaam en symbool

Het is belangrijk om een symbool niet op zichzelf te gebruiken, want je wilt er altijd voor zorgen dat consumenten er continue aan worden herinnerd dat jouw symbool bij jouw merk hoort. Het logo van Starbucks bestond bijvoorbeeld altijd uit de merknaam Starbucks en de zeemeermin.

Tegenwoordig gebruikt Starbucks alleen de zeemeermin. Niet zo handig, want als bedrijf wil je natuurlijk niet dat wanneer mensen je logo voor de eerste keer zien ze zich gaan afvragen wat de merknaam nu is en wat er nu precies wordt verkocht.

Social media

Natuurlijk moet je logo kunnen worden gebruikt in sociale media. Wanneer je een korte merknaam hebt is er vaak geen probleem en kan de leesbaarheid worden gegarandeerd.

Met een langere naam gebruik je simpelweg je symbool en indien je dat niet hebt maak je een symbool dat echt bij je merk past of herkenbaar is voor je merk. Bijvoorbeeld het Coca-Cola flesje voor Coca-Cola.

Blijf consistent

Zoals je ook je bedrijfsnaam of je bedrijfsactiviteiten niet zomaar wijzigt, moet je ook je logo niet zomaar veranderen. Met name consistentie in vorm is belangrijk. Vergelijk het maar met auto’s. Nieuwe en oude BMW Z-series zijn heel herkenbaar BMW én heel herkenbaar Z-serie. De Renault Mégane is in de loop van de jaren sterk veranderd qua uiterlijk. Doe wat BMW doet en houdt je logo herkenbaar.

Dit artikel is verschenen op Nu.nl