Wanneer je begint met het in de markt zetten van je merk, kies dan scherp wat je gaat doen. Hoe scherper je kiest – en hoe minder het ‘van alles wat is’ – hoe geloofwaardiger je wordt voor je klanten. Je moet dus focus toepassen.
Wanneer je bijvoorbeeld zin hebt in een steak, ga je dan liever naar een steakhouse of naar een restaurant dat naast steaks ook pizza, pasta en Nederlandse kost serveert? Intuïtief kies je natuurlijk voor het steakhouse.
Gek eigenlijk, want de kok in het andere restaurant zou maar zo veel beter kunnen zijn. Toch hebben wij er meer vertrouwen in dat de steak in het ‘echte’ steakhouse gewoon beter is. Het steakhouse doet namelijk maar één ding: steaks, en die moeten dus wel goed zijn, denken we dan.
Het werkt ook zo in de dienstverlening: wanneer je op zoek bent naar een advocaat voor een grote zaak en je hebt de keuze uit iemand die alleen maar grote zaken doet versus iemand die middelgrote tot grote zaken doet, dan ga je gevoelsmatig waarschijnlijk voor de grotezakenadvocaat.
Gek genoeg willen ondernemingen vaak heel veel dingen tegelijk doen en keer op keer zie ik dat het voor klanten juist makkelijker is een beslissing over je merk te maken wanneer de ondernemer scherp heeft gekozen.
Tip 2: maak onderscheid verschil met het hoe
Nadat je scherp hebt gekozen in wat je doet, ga je het verschil maken in hoe je het doet.
Bijvoorbeeld: je hebt je als bloemenzaak gespecialiseerd in de verkoop van high-end boeketten. De verkoop gaat prima en een andere ondernemer in het dorp besluit zich ook op high-end boeketten te storten. Je kunt nu geen verschil meer maken met wat. Wat nu?
Ondanks dat wij allemaal mensen zijn, is er geen mens hetzelfde. Ons karakter is bepalend. Hoe wij dingen doen dus. En zo is het ook met merken. Met het hoekun je het verschil maken, maar dat moet natuurlijk wel echt zijn. Daarom is het belangrijk naar je bedrijfskarakter te kijken en dat te vertalen naar alles wat je doet.
Om in de bloemen te blijven: de ene zaak kan juist heel specialistisch zijn en je alle details vertellen over de bloemen, waar de ander juist de klant stimuleert andere boeketten samen te stellen.
Wie je ook bent als bedrijf, het moet terug komen in hoe je alles doet: van de vormgeving van je website, inrichting van je zaak, klantencontact tot zelfs je kleding. Door dichtbij jezelf te blijven maak je dus echt een verschil. En het leuke is: je hoeft er eigenlijk niets anders voor te doen dan gewoon jezelf te zijn.
Tip 3: laat anderen je merk maken
Consumenten vertrouwen reclame niet. Meningen over merken en koopbeslissingen worden veelal gebaseerd op wat consumenten horen en lezen via mensen en media die ze vertrouwen. Dit is natuurlijk volstrekt logisch.
Vertrouw je als consument berichten van bedrijven die ongevraagd dingen naar je roepen? Of voelt het meer vertrouwt wanneer een goede vriend van je laaiend enthousiast is over een merk en je aanbeveelt het ook te kopen? Of wanneer iets over een merk in een blog, krant of tijdschrift leest? Het laatste natuurlijk.
Zorg er dus voor dat je naast het creëren van fans een geloofwaardige stem in de media krijgt die je helpt je merk in de markt te zetten.
Door scherp te kiezen creëer je glasheldere verwachtingen. Wanneer je de verwachtingen vervolgens op een onderscheidende maar consistente manier waarmaakt dan creëer je fans, en wanneer je fans praten en schrijven over je merk dan komt dat uiteindelijk de verkoop ten goede.
Dit artikel is verschenen op Nu.nl
Recent Comments